
Η ανακατασκευή του MX-81 στο Τορίνο, αποτελεί φόρο τιμής και αναγνώριση της 60χρονης σχέσης μεταξύ Mazda και ιταλικού design.
Ένα νέο ντοκιμαντέρ της Mazda με τίτλο «The Shape of Time», είναι πλέον διαθέσιμο στο YouTube για όλη την Ευρώπη.
Την παραγωγή έχει αναλάβει η Lungta Film σε συνεργασία με την Mazda Ιταλίας. Το διάρκειας 13 λεπτών φιλμ αφηγείται την ιστορία του φουτουριστικού MX-81. Πρόκειται για το πρώτο concept car της Mazda, 40 χρόνια μετά την παρουσίασή του στην Διεθνή Έκθεση του Τόκυο (1981).
Ένα μικρό, σφηνοειδές κουπέ σχεδιασμένο από τον Marc Dechamps για το στούντιο του Bertone στο Τορίνο, το MX-81 ήταν το πρώτο Mazda με τα αρχικά MX (Mazda eXperimental). Ένα ακρωνύμιο που έμελλε να σηματοδοτήσει τα πιο προκλητικά και ασυμβίβαστα μοντέλα της ιαπωνικής φίρμας.
Τα περισσότερα πρωτότυπα συνήθως καταστρέφονται μετά την παρουσίασή τους. Ωστόσο, το 2019 ο Nobuhiro Yamamoto, υπεύθυνος εξέλιξης του περιστροφικού κινητήρα και για πάνω από 40 χρόνια υπεύθυνος προγράμματος του MX-5, ανακάλυψε κάπου σε μία αποθήκη στα κεντρικά της Mazda στη Χιροσίμα, το MX-81.
Το πρωτότυπο στάλθηκε στην Mazda Italia και «αναστήθηκε» από την SuperStile στο Τορίνο, με τη συνεργασία του Flavio Gallizio. Στο τέλος, η ολοκλήρωση της ανακατασκευής γιορτάστηκε δεόντως, με την πραγματοποίηση της φωτογράφησης μπροστά στον καθεδρικό ναό του Μιλάνου. Όπως ακριβώς είχε γίνει και πριν από 40 χρόνια με το ίδιο MX-81.
Η ανακατασκευή συνοδεύτηκε και από τη δημιουργία ενός νέου ντοκιμαντέρ όπου παρουσιάζεται όλη η ιστορία του MX-81. Και κυρίως ο ρόλος του στην εξέλιξη των μακροχρόνιων δεσμών μεταξύ της ιταλικής κουλτούρας στη σχεδίαση αυτοκινήτων και της ιαπωνικής μηχανολογικής αρτιότητας. Κατά σύμπτωση η συνεργασία αυτή ξεκίνησε σχεδόν 20 χρόνια πριν τη «γέννηση» του πρώτου concept car της Mazda.
Το ιταλικό Design συναντά την ιαπωνική τεχνολογία
Το 1960 ο Hideyuki Miyakawa, ένας νεαρός δημοσιογράφος αυτοκινήτων, ταξίδεψε στην Ιταλία και συνάντησε στην έκθεση αυτοκινήτων του Τορίνο τον Giorgetto Giugiaro, ο οποίος ήταν ήδη επικεφαλής του στούντιο Bertone.
Εκεί συνάντησε επίσης και την μέλλουσα σύζυγό του, τη Marisa Bassano, μία Ιταλο-γιαπωνέζα μεταφράστρια που είχε πάθος με τα αυτοκίνητα.
Κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικού ταξιδιού της Marisa στη Χιροσίμα το 1961, ο Miyakawa συνάντησε τον πρόεδρο της Mazda, Tsuneji Matsuda. Και είχαν την ευκαιρία να συζητήσουν τη μεγάλη σημασία του design στην ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία.
Επιστρέφοντας στο Τορίνο, ο Hideyuki και η Marisa ξεκίνησαν να εργάζονται ως μεσάζοντες. Μεταξύ των φημισμένων Ιταλικών σχεδιαστικών οίκων του Bertone, Ghia και Pinifarina, και των ιαπωνικών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Η συνεργασία της Mazda και του Bertone είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία των σχεδιασμένων από το Giugiaro, Mazda Familia και Luce της δεκαετίας του ’60. Χωρίς να σταματήσει ούτε μετά τη μεταπήδηση του Giugiaro στο στούντιο του Ghia, μέχρι τη δημιουργία του MX-81 το 1981.
Τα αρχικά MX: Σαράντα χρόνια καινοτομίας
Το λογότυπο MX έχει χρησιμοποιηθεί πάνω από δώδεκα φορές σε πληθώρα μοντέλων παραγωγής, πρωτότυπα και αυτοκίνητα αγώνων της Mazda.
Το 2010 ο Ikuo Maeda, επικεφαλής σχεδιασμού της Mazda (και γιός του σχεδιαστή Matasaburo Maeda, που είχε δουλέψει με τους Ιταλούς την εποχή του Luce), ανέλαβε το project αναβάθμισης και τυποποίησης του σχεδιασμού της μάρκας. Αναμενόμενα το μυαλό του γύρισε πίσω στη προηγούμενη συνεργασία με τους οίκους Giugiaro και Bertone.
Αποτέλεσμα των ενεργειών αυτών, είναι σήμερα το MX-30, το πρώτο ηλεκτρικό όχημα μαζικής παραγωγής της εταιρείας. Επί της ουσίας πρόκειται για φόρο τιμής στους δεσμούς των 60 χρόνων μεταξύ Mazda και ιταλικού design. Το εμβληματικό λογότυπο MX επέστρεψε για τα καλά!